Atunci când îți deschizi o afacere sau ai deja una, principalul obiectiv este acela de a obține cât mai multe vânzări, fie că vorbim despre servicii sau produse. Un produs sau un serviciu lansat pe piață nu se vinde singur. Pentru ca acesta să fie valorificat, să prindă la public și beneficiile lui să fie cunoscute este nevoie nevoie de o strategie de promovare/marketing. Componentele unei strategii sunt: comunicarea beneficiilor produsului către potențialii consumatori și crearea unei imagini cât se poate de bună pe piață. Pentru ca aceste lucruri să existe este nevoie ca marca în sine să fie promovată pentru a se face cât mai cunoscută.
Idei de promovare a unui produs
Reclame
Când vorbim despre reclame ne referim atât la cele prin mass-media (TV, ziare, reviste, radio, internet) cât și la reclame plasate în diferite locații precum: restaurante, cluburi, mijloace de transport și flyere în zone aglomerate. În ultimul timp reclama clasică, folosită în formele ei tradiționale a început sa piardă teren în favoarea noilor mijloace de promovare. Cauza principală fiind cantitatea enormă pe care nu o putem capta. Promovarea prin TV și reviste se adresează mai mult persoanelor cu o vârstă medie sau înaintată, iar produsele de masă care au și un preț redus sunt cele care prind cel mai bine.
Promovarea pe internet a devenit din ce în ce mai bună, având mult mai multe avantaje precum: cost mult mai redus; targetare optimă, aceasta având un impact mult mai ridicat; informație detaliată care prinde mult mai bine la public; flexibilitate privind modul de abordare. Acest tip de promovare se adresează mai mult clienților țineri și deschiși spre nou, spre noi experiențe.
Flyere-le sunt și ele o alegere bună când vorbim despre servicii și produse cu valoare mai mare sau în cazul lansării unei noi afaceri. Dacă sunt și corect plasate sunt un mijloc de promovare foarte eficient.
Reclamele publicitare plasate în mijloacele de transport sunt de multe ori subestimate. Acest tip de promovare este foarte eficientă, mai ales dacă reclamele sunt plasate în orașe aglomerate, pe linii care traversează zone circulate. Impactul vizual contează. Avantajul este și că reclamele din mijloacele de transport au un cost mai redus.
Vânzări promoționale
Vânzările promoționale sunt considerate o strategie de preț. În cazul în care îți dorești o creștere rapidă a vânzărilor sau în cazul lansării unui produs sau serviciu nou această metodă trebuie aplicată. Însă trebuie ținut cont că nu trebuie să abuzați ca să nu ieșiți în pierdere.
Promovarea door to door
Această tehnică este folosită în cazul produselor puțin cunoscute și cu o valoare medie. Nu o să încercăm să vindem o pungă de pufuleți și în mod sigur nu vom vinde un colier. Pentru a ieși bine din punct de vedere financiar trebuie să apelați la colaboratori. Aceștia trebuie să cunoască foarte bine produsul ca să știe ce vând. Vor fi plătiți în funcție de procentul vânzărilor.
Promovarea prin intermediul Google
În momentul de față Google Adwords este una dintre cele mai bune strategii pe care o poți aplica pentru creșterea vânzărilor. Dacă ai un produs căutat pe piață ai deja un avantaj, te poți adresa în mod direct celor care sunt interesați de cumpărarea lui. Cum funcționează Google Ads? Foarte ușor! Alegi aria geografică care te interesează și cuvintele cheie vizate.
Schimb de promovare
O metodă foarte bună de aplicat este aceea de a te folosi de comunitatea altora pentru promovarea produselor pe piață. Nu poți face asta singur, trebuie să apelezi la alte pagini sau la niște influenceri. Nimic nu este gratis! Pentru ca ei să îți promoveze produsul trebuie să le dai în schimb același lucru, adică să îi promovezi și tu pe ei. Poate suna banal, dar nu este, pentru public un mesaj care vine de la cineva cunoscut deja este mult mai eficient față dacă vine de la cineva necunoscut.
Promovarea unui produs exemple(email)
Și aceasta este o metodă de promovare a unui produs, în mediul online prin intermediul marketingului. Tu singur poți determina clienții să îți cumpere produsul printr-o campanie de email marketing. Întâi trebuie să faci rost de mailurile lor oferind produse gratuit, poți trimite în mod automat newsletter cu oferte sau cu informații despre produsele tale către abonați.
Cum începi campania de promovare a unui produs
Promovarea unui produs nou pe piață, atât online cât și offline, poate să pară o sarcină ușoară în prima fază. În mod sigur îți dorești o campanie de promovare bine creată, care să îți genereze clienți noi și vânzări mult mai mari. Îți vom prezenta cei 3 pași pe care trebuie să ai în vedere:
Promovarea unui produs exemplu
În primul rând, pentru a defini un produs trebuie să stabilești atributele și avantajele concurenței. Funcționalitatea produsului trebuie stabilită în prima fază. Trebuie cercetat, evaluat și stabilită o serie de caracteristici a produsului. Cu ajutorul acestei evaluări se vor identifica atributele produsului și te vei putea diferenția pe piață cu un nou produs. În momentul de față, majoritatea produselor au aceleași funcții, iar pentru a vinde cât mai bine un produs trebuie să aibă ceva inovator, o funcție diferită față de restul produselor deja prezente pe piață. De exemplu: cu ajutorul unui ceas putem afla ce oră este dar puține sunt ceasurile cu ajutorul cărora putem vorbi sau scrie SMS-uri.
Trebuie să te gândești ce nevoi satisface produsul tău, acesta este un pas foarte important în stabilirea strategiei de marketing. Față de nevoile de bază trebuie să te diferențiezi de celelalte produse de pe piață prin alte nevoi similare pe care ele nu le satisfac. Prețul trebuie bine stabilit, în funcție de acesta este influențată poziționarea și definirea publicului țintă.
Identificarea publicului țintă
Înainte de a începe promovarea produsului este necesară identificarea publicului țintă căruia i se adresează respectivul produs. Piața totală trebuie împărțită pe sub-piețe. Această strategie va ajuta la o mai bună cunoaștere a pieței existente deja și a clienților.
Care sunt beneficiile produsului raportate la nevoile consumatorului
Pentru o bună vânzare este necesar ca promovarea să fie orientată către beneficiile aduse de acest produs. Conform unui studiu restrângerea segmentului de clienți pe o singură nevoie specifică va duce la creșterea vânzărilor respectivului produs.
Greșeli de evitat în promovarea produselor și serviciilor
Cu siguranță îți dorești ca reclamele tale să aibă succes pe rețelele de socializare, iar pentru asta trebuie să eviți următoarele greșeli:
Fiecare platformă diferă, iar tu trebuie să te mulezi pe criteriile impuse de fiecare în parte.
Când vine vorba de ad-uri trebuie să îți stabilești un buget de început!
Trebuie să te gândești încă de la început ce îți dorești să obții de pe urma reclamei, abia atunci poți începe crearea efectivă
Este în natura omului să facă greșeli, așa că trebuie să îți asumi acest lucru. Având în vedere bugetul pe care îl ai este indicat să te gândești de două ori înainte de a aplica ceva. Având aceste lucruri stabilite, iată cele 3 greșeli pe care trebuie să le eviți:
Buget neplanificat în prealabil
Trebuie să recunoaștem că totul se rezumă la bani, nu? Cea mai mare greșeala atunci când vine vorba de ad-uri este un buget nestabilit în prealabil. Este indicat să faci asta la începutul fiecărei luni ca să vezi unde te situezi. Poți începe prin stabilirea metodelor de promovare dorite și alocă pentru fiecare în parte câte un buget. Pe parcurs vei testa cam toate metodele de promovare (imagini, texte, video etc.) și îți vei da seama care dintre acestea îți va aduce cele mai bune rezultate. Odata ce vei afla acest lucru poți schimba și bugetul lunar alocat fiecăreia în parte.
Folosești ad-uri asemănătoare pe Instagram, Facebook și Twitter
Atât Instagram, cât și Facebook și Twitter au caracteristici diferite privind reclamele. Este de la sine înțeles că nu vei triumfa cu aceleași idei de promovare. Probabil te gândești că din punct de vedere financiar ieși mai bine, dar rezultatul nu este unul convenabil.
De exemplu, când ne referim la Facebook fiecare ad trebuie să se încadreze în 1.200 x 628 de pixeli. Pe Instagram dimensiunile diferă, deci este logic că ad-ul de pe Facebook nu o să se potrivească și pe altă rețea de socializare.
Setarea obiectivelor nepotrivite
Înainte să începi crearea reclamei trebuie să te gândești care îți dorești să fie rezultatul și ce vrei să obții de pe urma ei. Nu este vorba neaparat despre ce vrei să obții, ci mai mult despre ce trebuie să obții. În funcție de stadiul în care este afacerea ta, îți vei da seama care sunt si obiectivele.
De exemplu, pentru un brand lansat recent obiectul este creșterea popularități, iar pentru un brand deja cunoscut scopul este atragerea unor noi clienți.
Cum să crești impactul mesajelor tale de promovare
În prima parte începi conceperea unui mesaj de promovare pe care să îl adresezi potențialilor cumpărători și îl transmiți. Ce e de făcut după?
Cititorii tăi așteaptă să fie surprinși în urma mesajului tău și îl filtrează rapid, urmând să își formeze o părere rapidă, dacă merită sau nu să citească în continuare mesajul, fie că mesajul estre transmis prin e-mail, printr-o scrisoare sau printr-un articol publicat pe un blog. Cu alte cuvinte, cum trebuie conceput mesajul ca să atragă cititorii?
Primul reper este titlul, acesta atrage cel mai mult, cititorii analizează titlul gândindu-se la însemnătatea acestuia. Dacă acordă între 8-15 secunde mesajului tău ajung să deruleze mesajul până la final. Acest lucru este valabil atât pe paginile de internet, cât și pe articolele publicate pe blog sau prin mesaje e-mail.
Majoritatea titlurilor eșuează și nu atrag clienții neprovocând reacții. În urma unor teste reiese că acest lucru funcționa atunci când volumul de mesaje prin e-mail era semnificativ mai redus față de prezent. Pentru a atrage clienții trebuie să ai în vedere următorul lucru: oamenii adoră să cumpere, dar urăsc să fie asaltați de oferte băgate pe gât. Iubesc să ia deciziile singuri, să își facă o părere și printr-un mesaj de promovare le dai ocazia să își formeze singuri o opinie și să ia o decizie.
Folosește titlul pentru a le capta atenția și pentru a avea o buclă spre soluție. Încearcă să formulezi titlul în așa fel încât cititorul să se gândească că a găsit o soluție pentru problema lui și va arunca o privire asupra textului. De unde vine noțiunea de buclă spre soluție? Tu oferi o soluție clientului care este atât de importantă, încât după ce citește textul dorește să îl recitească, fiind atât de important pentru situația sa. Este important ca mesajele de promovare să aducă o reacție rapidă, pentru a capta atenția și a genera o reacție. Dacă vei deschide o buclă spre soluție vei duce la o creștere de 40% a cititorilor, dacă textul este redactat așa cum trebuie.
Cam asta am făcut şi noi acum, ai derulat articolul până la final, l-ai citit, iar acum ţi-ai dat seama că trebuie să reciteşti anumite paragrafe.
Sursă foto: shutterstock.com
(Actualizat pe data de: 06.09.2019)